dimecres, 23 de gener del 2013

Antoni Vives i Alberto Fernández Díaz el pacte pel Pla Especial del Port Vell front a les demandes de la ciutadania de Barcelona


Antoni Vives i Alberto Fernández Díaz volen aprovar el Pla Especial del Port Vell aquest dijous en contra de les demandes de la ciutadania de Barcelona. 
Des de la Plataforma Defensem el Port Vell denunciem l'aliança del govern de CiU amb el PP quan es tracta de vendre's la ciutat a grans empreses, com ara Salamanca Group (promotora del projecte) i respondre als interessos de l'Autoritat Portuària de Barcelona, a dia d'avui, l'administració pública amb més escàndols de corrupció vinculats a l'economia criminal de Catalunya. 

El Pla Especial del Port Vell dóna pas a la reforma del Port Vell, el projecte urbanístic més polèmic de la legislatura. Amb el "sí" al Pla Especial, Antoni Vives i el govern de CiU mostren la voluntat de governar d'esquenes a les necessitats de la ciutat, al respecte pel patrimoni marítim i de cara a unes inversions que només beneficiaran a uns pocs grups empresarials.  El Pla Especial del Port Vell no està justificat per cap interès general, i no obstant, dona pas fer d'ús exclusiu i excloent a un dels espais emblemàtics de la cultura marítima de Barcelona. 

L'oposició a la reforma del Port Vell, al tancament d'aquest espai per convertir-lo en una marina de megaiots al costat d'un dels barris amb un índex de pobresa més alt de la ciutat, ha obert el debat ciutadà sobre quin model de port ciutat volem, qui ha de gestionar-lo i per a qui s'ha de transformar. I ha demostrat que l'interés de qui està al càrrec d'hàbitat urbà dista molt de fer la ciutat més habitable pels seus veïns, i sí acomodar-la pels seus inquilins de luxe. Sense la protesta veïnal, el projecte final encara comptaria amb el restaurant de luxe de 600m2 que contemplava la primera versió; ha sigut també la crítica ciutadana la que ha portat als partits a negociar una rebaixa del tamany de la tanca, així com la seva substitució en alguns espais. El PP s'ha vist forçat a introduir uns canvis en el projecte per tal de rebaixar l'impacte visual, una de les demandes veïnals des del començament de la protesta; però no la més substancial. El que queda per aclarir és el motiu pel qual ha renunciat a plantejar una consulta ciutadana envers el projecte, tal i com proposava a les seves al·legacions. Està per decidir què passarà amb la tanca projectada pel Moll d'Espanya, la qual no té cap tipus de justificació en el projecte actual. 

Tots dos partits que aproven el projecte el proper dijous coneixen el debat ciutadà, i en concret amb el Regidor d'Hàbitat Urbà se li va explicar a la reunió mantinguda el 5 de desembre. Tot i això han optat per sumar-se a l'aposta rentabilista de l'APB. A l'aposta per fer que el territori es converteixi en un bé de mercaderia del que uns pocs en poden traure profit. A una aposta assumida pel mateix Regidor d'Hàbitat urbà de transformar el front marítim d'esquenes a la ciutat i de cara al mercat del luxe. Un altre exemple d'aquesta aposta és la posada en venda de l'edifici de la Facultat de Naútica i l'inactivitat del govern de la ciutat front la possibilitat de perdre un dels seus actius e la cultura marítima de Barcelona amb més història, 244 anys. 

Però el debat ciutadà no s'atura, i els habitants de Barcelona estem disposats a reconquerir el port ciutadà. Per això aquest dissabte 26 donen començament unes jornades i un workshopque s'allargaran durant tota la setmana organitzades per IntrascapeLab (UPC).
Així mateix, dijous 24 a les 11 a la mateixa Facultat de Naútica es realitzarà una roda de premsa per exposar els motius pels quals la reforma no ha de aprovar-se i com ha d'encarar-se el futur dels ports de Barcelona, amb Itziar González,  Javier Moreno (marino mercante i historiador), Francesc Magrinyà (ingenyer de ports i camins de la UPC), membre de la Plataforma Defensem el Port Vell, a la que estan convidats tots els partits polítics.