dissabte, 26 de gener del 2008

Podathors


Aquí teniu un escrit signat per Juan Carlos Vázquez, en nom dels delegats de prevenció de Parcs i Jardins, publicat en les cartes al director del diari El Punt, en contestació a l'article aparegut sobre la retirada de les Podathor el passat dia 12 de gener de 2008 en el mateix diari.

Els delegats de prevenció de Parcs i Jardins de Barcelona, arran de l'article del seu diari de dissabte 12 de gener sobre la retirada de plataformes de poda, volem fer unes apreciacions al que manifesta la direcció:

La retirada l'argumenta Parcs i Jardins dient que «no eren eficients», i no pas per raons de seguretat; lamentem que l'eficiència sigui per a ells el motiu prominent en aquest cas. Per nosaltres, per raons de seguretat, fa temps que s'haurien d'haver retirat aquestes màquines. De la previsió, segons l'Institut, de retirar-les el 2008, no en tenim constància.

Els delegats de prevenció ja en van qüestionar l'adquisició, l'any 2003, per la manca de certificacions de seguretat i manca d'idoneïtat per a la feina que es pretenia fer, i que van ser modificades allargant el braç de la cistella, canviant així les característiques sense certificar-les. Abans de sis mesos ja van tenir el primer accident greu: una màquina va bolcar, i es van haver d'aturar nou mesos i s'hi va haver de fer importants modificacions.

Sortiren a treballar teòricament segures, però, un any després, van començar els problemes amb els rodets de l'eix de les rodes. Els delegats varen demanar incloure aquest aspecte en les revisions. Després del tercer cas conegut d'incident amb aquestes peces, l'octubre del 2006, els delegats de prevenció van aplicar l'article 21 de la llei de prevenció, paralitzant els treballs per risc greu imminent. Inspecció de Treball primer, i el Departament de Treball després, ratifiquen la decisió. Després d'un altre mes aturades, es van incloure els eixos en les revisions trimestrals. No obstant això, els delegats van seguir considerant-les insegures i van demanar la seva retirada definitiva.

En quatre anys, han estat constants els problemes de seguretat i avaries, i no totes es portaven a reparar, i es feien treballar encara que fallessin. Les revisions trimestrals s'han demostrat ineficients per garantir-ne la seguretat. Considerem que algú ha d'assumir la responsabilitat de tenir unes màquines que han tornat a posar en risc la seguretat dels treballadors/es i que han estat sempre ineficients.

Encara és hora que s'expliqui com s'han mantingut aquestes màquines al carrer, tot i les despeses (sense aclarir) en modificacions, manteniments, reparacions, aturades de seguretat... Com menys informació, més peu es donarà a sospitar que alguna cosa es vol ocultar.