dissabte, 7 de novembre del 2009

Model Barcelona, incompliment de la legalitat contra els drets dels treballadors però muntatges mediàtic mentiders…

Barcelona, 3 de novembre del 2009

Analitzem les contradiccions i la manca de compromís real de la Generalitat de Catalunya i del Ajuntament de Barcelona en la mitigació del Canvi Climàtic, i denunciem la jornada convocada per la Generalitat i “The Climate Group” com una operació de rentat d’imatge.

En el marc de la Conferència preparatòria de la reunió de la COP-15 a Copenhague (”Barcelona Climate Talks”), que es fa a Barcelona fins al 6 de novembre, la coordinadora Tanquem les Nuclears 100%Renovables ( TLN - 100%EER) crida l’atenció de la opinió pública sobre les contradiccions, incoherències i el rentat d’imatge de les dues institucions de govern implicades: l’Ajuntament de Barcelona, i la Generalitat de Catalunya.

L’Ajuntament de Barcelona no desenvolupa una política de foment generalitzat de les energies renovables en les seves ordenances municipals o en la seva política de gestió energètica, no entra en una actuació decidida de pacificació del trànsit. Malgrat impulsar moltes iniciatives de divulgació i formació ciutadana, no actua de manera coherent. Com a mostra, el suport unànime a la construcció d’una Central Tèrmica de Cicle Combinat al Port en detriment de la generalització de les renovables: una fàbrica de CO2 que afegeixen més càrrega d’emissions de Gasos d’Efecte Hivernacle, i d’altres contaminats relacionats, a una ciutat amb greus problemes de contaminació.

Però és a la Generalitat de Catalunya, amb un major grau de poder polític, a on les contradiccions entre declaracions institucionals sobre la necessitat de plantar cara a l’amenaça del canvi climàtic i la realitat de les polítiques que s’apliquen xoquen més brutalment.

Segons el Resum Anual del Butlletí Estadístic d’Hidrocarburs, Catalunya ha estat, durant l’any 2008, la primera comunitat de l’Estat consumidora de gasolina, amb un 16,1% del total del consum, i la segona en consum de gasolis, amb un 14,2%. Aquesta situació es manté des de fa anys amb petites variants.

En energia elèctrica, i segons l’informe 2008 de Red Eléctrica Española, Catalunya va ser la primera comunitat en consum d’energia elèctrica, amb 47.421 GWh. Amb una estructura de producció elèctrica basada, gairebé en exclusiva, en Centrals Tèrmiques de Cicle Combinat i Centrals Nuclears sent, a més, importadora neta d’electricitat, i mantenint una tendència de consum creixent.

Aquesta realitat de consum energètic desenfrenat i en alça ha contribuït a que Catalunya hagi emès més de 58 milions de tones de CO2 equivalents l’any 2007. Al marge d’aquesta realitat, el Pla d’Energia de Catalunya (PEC), redactat en 2005 pel govern de la Generalitat, tan solament planteja una referència genèrica a un futur emmagatzematge de CO2 en forma de captura “i confinament”. (pàgina 62). No existeix compromís concret de reducció propi de Catalunya, i els nivells corresponents es traslladen a l’Estat. L’increment d’emissions de CO2 sobre la base de 1990 s’avalua en un 92,7% en ple període de compliment del Protocol de Kioto, i un 84,7% en l’any 2015, en l’escenari més favorable (pàgina 119 del PEC).

La manca de mecanismes de control, el bloqueig al desenvolupament de les tecnologies renovables mitjançant un decret específic, i la política indiscriminada de construcció de centrals tèrmiques de cicle combinat (que ja ha superat la pròpia previsió del PEC, passant de 9 unitats a 14 amb el projectes de Riba- Roja i Bescanó) fan que la taxa d’emissió s’aproximi al 125% que preveien en l’escenari de superació del PEC. Situació que contrasta amb la necessitat imperiosa de que els països desenvolupats acordin a Copenhaguen reduir les seves emissions en un 40% l’any 2020, per tal d’evitar un canvi climàtic catastròfic.


En coherència aquesta política la Generalitat va decidir al maig del 2009, aprovar el Pla AutoCat 09, que concedeix incentius directes a la compra de turismes de més de 149 grams d’emissions de CO2 per quilòmetre, i a un preu màxim de 49.000 euros, d’aquesta manera s’incentiva explícitament la compra dels vehicles més contaminats.

Aquestes polítiques de govern s’emmascaren amb un discurs d’aparent preocupació pel canvi climàtic. Així, entre el 17 d’octubre del 2008 i el 14 de febrer del 2009, l’Oficina Catalana del Canvi Climàtic, dependent de la Direcció general de Polítiques Ambientals i Sostenibilitat del Departament de Medi ambient, va decidir convocar la Convenció Catalana del Canvi Climàtic, per a “recollir les propostes de la societat catalana” (des d’empresaris fins a ONGs) i editar materials que permetin elaborar les “estratègies de mitigació”.

Aquesta “Convenció” va ser àmpliament publicitada a tots els nivells, malgrat no tenir cap connexió amb les polítiques reals de govern. La estratègia combinada d’aparent preocupació pel canvi climàtic, i de polítiques subordinades als interessos dels sectors empresarials més contaminats, és una de les contribucions més importants de la Generalitat a la governabilitat de Catalunya.

Un aspecte més d’aquesta política de rentat d’imatge és la realització de la Jornada: Implementing Copenhagen: business and regional government in a new low carbon world, que es celebrarà demà, 4 de novembre al Palau de Pedralbes, organitzada conjuntament pel Govern de la Generalitat i The Climate Group, un conglomerat d’empreses multinacionals que promou iniciatives voluntàries de reducció d’emissions de CO2 (veure membres ).

Malgrat la manca de política climàtica de la Generalitat, de la que hem donat dades concretes en aquest comunicat, la Jornada declara com a principal objectiu trametre: Un missatge clar, específic i fort perquè els polítics de la UE i els negociadors de Copenhaguen s’avancin a Copenhaguen i exigeixin una posició de lideratge en l’obtenció i aplicació d’un acord mundial posterior a Copenhaguen., així com Un resum dels resultats de la reunió com una guia per a engegar la col·laboració amb empreses i el govern després de Copenhaguen i, sobretot durant la presidència espanyola de de la UE (veure programa complet ).

En aquesta Jornada, en que participen representants de Foment del Treball, d’ENDESA i d’altres grans empreses, Mr. Jose Montilla, President of the Government of Catalonia, intervé entre les 11 i les 11,30 del matí amb una conferència titulada Catalan Strategy on Climate Change. Des de TLN-100%Renovables denunciem que l’única estratègia engegada des de la Generalitat és reivindicar l’increment d’emissions de Gasos d’Efecte Hivernacle com a part de la seva política energètica, i que la conferència del President de la Generalitat estarà tan buida de continguts com la major part de la política ambiental del seu Govern.

Segons l’apartat 2 de l’article 46 (Medi ambient, desenvolupament sostenible i equilibri territorial) de l’Estatut d’autonomia de Catalunya 2006. Les polítiques mediambientals s’han de dirigir especialment a la reducció de les diferents formes de contaminació, la fixació d’estàndards i de nivells mínims de protecció, l’articulació de mesures correctives de l’impacte ambiental, la utilització racional dels recursos naturals, la prevenció i el control de l’erosió i de les activitats que alteren el règim atmosfèric i climàtic, i el respecte als principis de preservació del medi, conservació dels recursos naturals, responsabilitat, fiscalitat ecològica i reciclatge i reutilització dels béns i els productes. Una altra grandiloqüent declaració de principis desmentida per la pràctica de govern.

Des de Tanquem les Nuclears 100%Renovables volem desemmascarar la manca de compromís del Govern amb la mitigació del canvi climàtic, així com aquest doble discurs en que les grans declaracions de principi, i les actuacions a les que es dona molta cobertura publicitària, estan en contradicció amb unes actuacions de govern sempre al servei dels interessos de les empreses més contaminats.

Publicat per CGT l'Ajuntament de Barcelona