Durant els darrers dies la ciutat de Barcelona i la seva àrea
metropolitana han tornat a ser notícia per la seva pobra qualitat de
l’aire, que continua incomplint els límits legals de la UE i està molt
per sobre dels que recomana la Organització Mundial de la Salut (OMS),
encara més restrictius.
La setmana
passada es publicava l’informe anual d’Ecologistes en Acció sobre la
qualitat de l’aire a Espanya, elaborat a partir de les dades oficials
que publica cada administració autonòmica, i que indica que el 22% de la
població espanyola respira aire contaminat per sobre dels límits legals
de la UE. Si es tenen en compte els valors recomanats per l’OMS, la
població que respira aire contaminat s’incrementa fins als 44,3 milions
de persones, és a dir, un 94% de la població.
A
Barcelona els dos principals contaminants continuen sent els òxids de
nitrogen i les partícules en suspensió, ambdós produïts fonamentalment a
causa del trànsit i l’activitat industrial, i en menor mesura pel
trànsit marítim del port. Els límits legals es troben en una mitjana
anual de 40 micrograms de NO2 per metre cúbic d’aire (µg/m3), que va ser
excedit en diverses estacions de mesura de la ciutat. Les estacions de
Gràcia, Sant Gervasi i Eixample són les que assoleixen uns valors més
elevats. Pel que fa a les partícules (PM10 i PM2,5) el límit es troba en
una mitjana anual de 40 i 25 µg/m3 respectivament i també ha estat
excedit en diverses estacions de mesura. En el cas de les partícules les
superacions son més greus, especialment a l’estació de mesura situada a
Sants. En general Barcelona presenta millors nivells de NO2 que de
partícules, però encara queda molt a fer per assolir, com a mínim, els
límits legals.
La contaminació
atmosfèrica afecta greument la salut de les persones, els ecosistemes i
cultius i també contribueix a accelerar el canvi climàtic. Estudis de la
Comissió Europea calculen que a Espanya moren vuit vegades més persones
a causa de la contaminació que als accidents de trànsit, 3.500 morts
anuals a l’àrea metropolitana de Barcelona, segons experts en
epidemiologia.
Tot i tenir sobre la
taula unes xifres tan greus, la informació a la població és molt
millorable i els plans de les administracions per reduir-la no són prou
ambiciosos. La manca de voluntat política per afrontar aquest problema
és patent. I es que al límit de la legislatura es va aprovar a nivell
estatal un Pla de Millora de la Qualitat de l’Aire que no s’ha
implementat i que, a més, l’actual govern vol modificar per fer “més
realista”. Per la seva banda, les mesures de la Generalitat exposades al
Pla de Millora aprovat per l’actual Govern semblen més encaminades a
actuar durant els pics de contaminació, com ara la reducció d’emissions
d’elèctriques i cimenteres durant els períodes de contaminació
ambiental, que a rebaixar la contaminació de forma sostinguda, cosa que
implicaria actuar de forma contundent sobre les polítiques de mobilitat,
i que va molt més enllà d’impulsar un vehicle elèctric que encara pot
fer poc per reduir les emissions a nivell global.
Aquest
estiu, la Comissió Europea va rebutjar la pròrroga que la Generalitat
havia demanat per a les zones més contaminades, adduint precisament que
calia introduir mesures més estrictes per garantir el compliment amb els
nivells legals, ja que els plans presentats no demostraven que
s’assolís el compliment quan finalitzés la pròrroga. A més, des de 2009
Espanya està denunciada pels seus incompliments en aquestes matèries per
la Comissió Europea.
A la Favb
reclamem que la millora de la qualitat de l’aire sigui un problema
central a l’agenda política i que les mesures siguin adequades per
garantir la salut dels ciutadans i ciutadanes de Barcelona. No es pot
seguir defugint la necessitat de reduir el volum de trànsit a la ciutat;
a Europa hi ha alternatives implementades amb èxit a ciutats molt
diferents de països de tot tipus. A Barcelona també ha de ser possible.
Apostem per mesures que posin la informació sobre qualitat de l’aire a
l’abast de tothom i que alhora serveixin per conscienciar del problema,
com ara la instal·lació de panells informatius, i també per mesures que
desincentivin l'ús del vehicle privat motoritzat, dimensionant
adequadament el seu paper dins la ciutat i que potenciïn els
desplaçaments en transport públic, a peu i en bicicleta.
Barcelona, 9 d'octubre de 2012
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada