Article d’opinió d’Ivan Gordillo
Gol de Cesc! El president del govern i altres representants polítics ho celebren efusivament a la grada d’un estadi a Polònia en mig d’un partit de l’Eurocopa de futbol. Hores abans s’havia anunciat el “rescat” de la banca espanyola, valorat en 100.000 milions d’euros, un episodi més de la lamentable gestió de la crisi per part de l’Estat espanyol i de la Unió Europea.
Gol de Cesc! El president del govern i altres representants polítics ho celebren efusivament a la grada d’un estadi a Polònia en mig d’un partit de l’Eurocopa de futbol. Hores abans s’havia anunciat el “rescat” de la banca espanyola, valorat en 100.000 milions d’euros, un episodi més de la lamentable gestió de la crisi per part de l’Estat espanyol i de la Unió Europea.
Certament la imatge és patètica. L’ajuda imposada per la UE per fer
front a la situació de fallida de la banca pel despropòsit immobiliari i
la creixent morositat suposarà un major aprofundiment de les polítiques
d’austeritat. Aquests ajustaments econòmics estan condemnant les
classes populars, liquidant el patrimoni públic i desmantellant la minsa
democràcia que podia donar de si el parlamentarisme. No és una
problemàtica tècnica sinó una qüestió política. La prioritat són els
bancs abans que les persones. Els representants electes es troben
còmodes amb el mandat de les elits financeres. El cop d’estat dels
financers que es va iniciar el 2008 està més que consolidat.
Comença a fer-se difícil explicar alguna cosa nova sobre aquesta
crisi. Tot el dit i repetit des que va començar continua sent vigent
avui dia, més enllà de les peculiaritats dels nous episodis. El mal
diagnòstic inicial i la voluntat de salvar el capital financer estan
darrere de les erràtiques polítiques econòmiques. Continuem al mateix
lloc on érem al començament de la crisi.
La crisi és un fenomen recurrent i inherent en el capitalisme, fins i
tot necessari per al seu funcionament. Les característiques de l’actual
crisi capitalista són la conseqüència del model anomenat neoliberal, on
la producció i les finances s’han desenvolupat regides per aquest patró
precisament per superar crisis anteriors. Les deslocalitzacions, la
fragmentació de la producció, la precarització laboral i les
privatitzacions són característiques d’aquest model, juntament amb la
importància que ha pres el sector financer en l’organització econòmica,
sobretot a partir de la caiguda de l’economia productiva.
Aquesta crisi es va desencadenar amb l’explosió de la bombolla
immobiliària i financera, que es va gestar a base de donar crèdits
sobre els que es va aixecar el fals creixement dels anys anteriors a la
crisi. Sense aquests crèdits les famílies no podien consumir ni accedir a
l’habitatge per culpa d’uns salaris llargament estancats i baixos i uns
preus en augment. Les empreses obtenien importants beneficis però la
ineficiència dels empresaris i la facilitat d’accés al crèdit els
permetia mantenir-se en una posició poc competitiva. Aquesta barra
lliure de crèdit havia de venir d’algun lloc donat que l’economia
espanyola es caracteritza per un dèficit exterior important. El sistema
financer es va endeutar fortament amb els mercats internacionals per
finançar la bombolla immobiliària. La pertinença a l’euro donava una
falsa estabilitat a les economies perifèriques. Un dels problemes és,
doncs, l’elevat endeutament de l’economia, especialment privat, sobretot
de les empreses i del sector financer.
El col·lapse, però, té més relació amb la producció. El sistema
productiu havia arribat a límits insuperables de sobreproducció i
sobrecapacitat, el sector immobiliari o de l’automòbil en són
paradigmàtics. Aquests excessos portaven a una nova senda d’endeutament
per tapar les inversions fallides, és a dir, la producció que no es
venia perquè les famílies i empreses no podien assumir més préstecs. La
caiguda dels beneficis es convertia en l’altre gran problema.
Un tercer element important ha estat l’arquitectura institucional de
la UE, construïda per afavorir el capital. Per una banda, permetia que
les economies centrals reciquessin els seus superàvits invertint en la
perifèria europea i, per l’altra, permetia que el capital de la
perifèria gaudís d’una moneda forta. Tot plegat cal amanir-ho amb la
incompetència de la classe política i les elits econòmiques,
protagonistes d’innumerables casos de corrupció que en cap cas acaben
amb una ferma resposta per part de la justícia.
Aquest és el diagnòstic real de la crisi. I tota acció que no es
destini a atacar aquests problemes d’arrel està destinada a fracassar en
trobar una sortida a la crisi més enllà d’afavorir el capital i obrir
nous espais d’inversió a través de la despossessió del que és públic i
l’atac a les classes populars. El que s’anomena rescat de la banca
espanyola -o línia de crèdit, com defineix de manera eufemística el
gover- no és més que la imposició a l’Estat espanyol d’avalar el que els
bancs mai no podran tornar als bancs europeus.
La intervenció de la UE a través del “préstec” dels 100.000 milions
d’euros té com a primera condició el compromís de l’Estat de respondre
en cas d’impossibilitat de retorn dels bancs espanyols, quelcom més que
probable, ja que, deixant diners a entitats en fallida, no s’aconsegueix
generar el que necessiten, sinó aplaçar el problema per més endavant.
Tot plegat una maniobra per garantir que la banca europea acabarà
cobrant. Els bancs espanyols deuen, només a bancs alemanys, francesos i
britànics, més de 250.000 milions d’euros. La maniobra no s’entendria
sense la reforma duta a terme l’agost passat, acordada per PP i PSOE,
on es prioritzava constitucionalment el pagament del deute públic abans
que cap altra partida. La segona condició, derivada de l’anterior, és un
duríssim contracte d’austeritat que molt probablement començarà per un
augment de l’IVA que pot arribar fins el 21%, una major flexibilització
del mercat laboral i reducció salarial i l’acomiadament de funcionaries.
Actualment, el que s’està intentant, salvant el capital financer, és
fer front a dues contradiccions centrals. Per una banda, el que
s’anomena plètores de capital, és a dir, grans volums de capital
atresorat que busca destins on invertir però que, en l’actual context de
fallida productiva, no troba llocs on poder obtenir rendibilitats
favorables. I per altra banda, l’eterna contradicció capital-treball. La
caiguda dels beneficis empeny els capitalistes a reduir els salaris per
poder gaudir d’un tros més gros del pastís. El govern hi ajuda amb les
corresponents reformes laborals. Un cop fet això, però, la minva de la
renda salarial fa reduir la demanda i dificulta la venda de mercaderies
per part de les empreses.
El que s’anomena rescat és un instrument que, a curt termini, té
efectes en la distribució del deute, que passa de privat a públic. A
més, a llarg termini, suposa una recomposició del poder del capital
sobre el treball a través de la despossessió de drets i d’ajustaments
estructurals disciplinadors de la força de treball.
La crisi que viuen les economies centrals posa de manifest la
incapacitat del capitalisme de garantir unes condicions de vida dignes a
les classes populars i la seva incompatibilitat amb un règim més o
menys democràtic. No hi ha una manca de recursos ni de capacitats, sinó
una gestió desigual de la riquesa produïda. La dinàmica d’acumulació del
capital basada en la persecució del benefici privat està en la base del
sistema i això és el que es pretén rescatar.
* Ivan Gordillo és membre del Seminari d’Economia Crítica Taifa. Article publicat a La Directa, edició impresa núm. 278.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada